top of page

10 år med Avanza Bank.

För det är väl resultat du vill ha?

Från bolagets grundande, från noll till ledande bland horder av konkurrenter. Med kampanjer som år efter år slog alla resultat i mätningar – och det som reklambranschen sällan talar om – intäkter. På köpet vände Avanza upp och ner på hur banker och byråer vågade kommunicera. Avanza visade att pengar mycket väl kan marknadsföras med humor och självdistans. Och koncept avsedda att skapa svallvågor i såväl samhällsdebatt som media. Så pass att earned media ofta räknades ihop till skyhögt över mediabudgetar.

      Översikt och historik. Rulla vidare och njut! 

Ava%20kopia%20test%20.2.jpeg
Final_Steg3_Nicklas_Avanza.jpeg
Avanza%20Solidariska.2.jpeg
HOCKEY.jpg
Niklas 2_edited.jpg
Avanza%20Pensionskrig%20Uppslag%20grupp.jpeg
Final_Steg1_Ha%CC%88nder_SSK_Avanza.jpeg
ava0122%20Kostn.%20SvD%209911.jpeg
Private Banking_kampanj-5_page-0001.jpg
AVA%20Tax%2011.jpg
Ava%20kopia%20test%20.2.jpeg

Avanza 1 

Avanzas lansering.

Lanseringen av nätmäklaren Avanza bjöd uppförsbacke. Dels floran av redan etablerade nätmäklare, dels traditionella ”analoga” aktiemäklare som stod för vana och volym av alla affärer. Genom att dramatisera ”fast pris vs traditionellt courtage” kunde bilden av såväl revolution som försvar av det gamla spelas upp. ”Courtagets Vänner” skapades som förening, motståndare och symbol för de förlegade strukturerna. Så genom att peka på det gamla, blev Avanza det nya. Vid den första ”stopp-annonsen” ringde mamman till en av grundarna och skrek upprört. ”Sven, Sven – dom försöker stoppa ditt företag!” Istället blev det landets ledande.

Ava%20kopia%20test%20_edited_edited_edit
Ava%20kopia%20test%20.5.jpeg
Ava%20kopia%20test%20.8.jpeg
Ava%20kopia%20test%20_edited.jpg
Ava%20kopia%20test%20.4.jpeg
Ava%20kopia%20test%20.9.jpeg
Ava%20kopia%20test%20.3.jpeg

Avanza final/lanseringsevent.

Upprop om samling och demonstration för saken! Courtagets Vänner samlas till demonstration och tågar från Börsen i Gamla Stan till finansens Stureplan. Med polisen i täten.

Earned media/PR – ren hausse.

Avanza Demonstration -min.png
ava0122%20Ekonomiska%20SvD%209911.jpg

Avanza 2

Lansering av rejält vässad tjänst.

Så pass att även det nyaste nya bland konkurrerande nätmäklare ändå blev det gamla över en natt. På hemsidan ekonomiskamuseet.se kunde man nostalgiskt se tillbaka på aktörerna som dagen innan ansågs vara det hetaste heta.

ava0122%20O%CC%88verblick%20SvD%209911.jpeg
ava0122%20Kostn.%20SvD%209911.jpeg
ava0122%20Snabb%20SvD%209911.jpeg
avaza%20traditionella%20ha%CC%8Ast%20a%CC%8A%20bil.jpeg
ava0122%20Skra%CC%88ddarsydd%20SvD%209911.jpeg
ava0122%20Adjo%CC%88%20SvD%209911%203.jpg
Avanza%20Solidariska.1.jpeg
Avanza%20Solidariska.3.jpeg

Avanza 3

”Sveriges mest solidariska nätmäklare”. Med större delen av svenska folket som aktiva ägare till kapitalet, samt en tjänst där man handlade på jämlika villkor, förenades två motsatta ideologier. Något alla tjänar på. Print, film, digitalt. Och en myckenhet earned media/PR.

Avanza%20Solidariska.2.jpeg
Niklas 1.png

Avanza 4

Lansering Avanza Private Banking. Förmodligen en av de mest framgångsrika kampanjerna alla kategorier. Årsmålet om 500 Mkr i depå på några veckor. Drama och storytelling under en vecka från måndag till fredag. Vd Nicklas Storåkers i första annonsen ungefär som det vanliga stuket för ”din private bankman”. Stolt och glad över att förvandla dyrt till billigt för rika och nu verkligen röra om i traditionell Private Banking. Dagarna som följde kunde läsarna i realtid se hur lanseringen gick för Nicklas och hur konkurrenterna mottog nykomlingen i finrummet. Samtidigt, de rikaste rika söktes som kunder, och det var ungefär som att Skoda skulle ragga kunder inne på Ferrari. Genomslaget för kampanjen bland kunder, konkurrenter och allmänhet kan möjligen beskrivas med ordet makalös.  Brödtexterna kan läsas med stor behållning.

Niklas 2.png
Niklas 3.png
Niklas 4.png
Niklas 5.png
Private Banking_kampanj-5_page-0001.jpg

Avanza 5

Det ska vara billigt att vara rik.

Koncept som uppföljning  för lanseringskampanjen Avanza Private Banking där även event och informationsträffar runt om i landet ingick. 

Private Banking_kampanj-4_page-0001.jpg
Private Banking_kampanj-1_page-0001.jpg
HOCKEY.jpg

Avanza 6

Det "lilla extra" vs alternativet.

Exempel på hur effektiv "jämförelsereklam" kan vara. Om man dessutom adderar humor.

POLO%20NY.jpg
Avanza%20-%20STORKUND(TROLL)%20RESIDENSE.jpg
Avanza%20Travanza.jpg
Avanza%20-%20Mercedes%20Prewiev.jpg
AVANZA%20TENNIS.jpg
Sandla%CC%8AdaHalvsidaSkissv2.jpeg

Avanza 7

Kampanj ”pensionskriget”.

Det stora kriget om pensionsspararnas pengar, ett drama som utspelades mellan banker och försäkringsbolag via gigantiska mediabudgetar. Ett drama som Avanza kunde spela upp som fond för det faktum att här kunde spararna själva vinna kriget över sina plånböcker via slopade avgifter.  

Avanza%20Pensionskrig%20Helsida%20en%20pers.jpeg
Avanza%20Pensionskrig%20Uppslag%20grupp.jpeg
Avanza_Pensionskrig%20Helsida%20tva%CC%8A%20pers.jpeg
Final_Steg1_Ros_SSK_Avanza.jpeg

Avanza 8
 

Avanza Zero - lansering. 

Print/TV/digitalt. Den första indexfonden utan avgifter. En revolution i sig. Men för de flesta ungefär lika attraktivt som nattståndet öl. Det fanns dock ett drama. Tänk vilka enorma summor bankerna tjänar på fondavgifter i visshet om att folk (samt media) inte har koll på vad små små skillnader i procenten faktiskt innebär? Hur väcka såväl allmänhet som media ur sin slummer? Lösningen blev en storytelling i tre steg:

första steget var att bilda föreningen Svenska Storkapitalföreningen med hemsida som grund för alla ohemula argument för avgifter, samt en veckas ”tack kampanj”;

andra steget med avslöjande och erbjudande om ”inga avgifter”;

tredje steget en direkt jämförelse mellan  traditionellt och nytt synsätt på procenten.

 

Earned media/PR – första veckan med ”vem står bakom föreningen?”, därefter nyhetsinslag med bankdirektörer mot väggen, ledarsidor, debatt och artiklar om ohemula avgifter dagligen i drygt fyra veckor.

 

1 maj valdes med omsorg som startdatum för kampanjen.

Final_Steg1_Ha%CC%88nder_SSK_Avanza.jpeg
Final_Steg1_Glas_SSK_Avanza.jpeg
Final_S2_Rivet_Nubeho%CC%88veri_Avanza.jpeg
Final_S2_Rivet_Glo%CC%88mallt_Avanza.jpeg
Avanza%20Storkapital%20hemsida.jpg

Hemsida för Svenska Storkapitalföreningen. Fyllig information om varför "Dina pengar, vår framgång" också var bra för alla i samhället.

Final_Steg3_Nicklas_Avanza.jpeg

Steg 3. 

En direkt jämförelse mellan Storkapitalföreningens och Avanzas erbjudande.  

Final_Steg3_Grisar_Avanza.jpeg
Skärmavbild 2022-06-08 kl. 11.03.08.png
TaxLogo_page-0001.jpg

Avanza 9
 

Get rid of the tax.

Kampanj för kapitalförsäkring. Man kunde tänka sig att ekonomiskt lagda borde gå hen ur huse för kapitalförsäkring - investeringar och sparande med förmånlig skatt. Icke så. Men om budskapet kring skatt dramatiseras med ”tax” och konsekvenserna av denna? Jo, kunderna förstod plötsligt och strömmade in, jagad av ”taxen”.

På DI:s hemsida förföljdes läsaren av en enveten tax som kröp runt bland artiklarna - enda sättet var att klicka bort den. 

AVA%20Tax%2011.jpg
AVANZA_Tax_SvD071130_Kvart%2044.jpg
AVA%20Tax%2033.jpg
AVA%20Tax%2022.jpg
bottom of page